PAMPLET/BROSUR PSS |
PERCAPAIAN
2012 : 5 BINTANG
2011 : 5 BINTANG
2010 : 5 BINTANG
2010 : NAIB JOHAN PSS TERBAIK SMK FELDA
NEGERI PAHANG
2009 : 4 BINTANG
2008 : 4 BINTANG
SEJARAH
2012 : 5 BINTANG
2011 : 5 BINTANG
2010 : 5 BINTANG
2010 : NAIB JOHAN PSS TERBAIK SMK FELDA
NEGERI PAHANG
2009 : 4 BINTANG
2008 : 4 BINTANG
SEJARAH
Pusat Sumber SMK Chini timur telah
ditubuhkan pada tahun 2000. Pada awal pembukaannya En. Zulkifli Bin Ali telah
dilantik sebagai penyelarasnya. Mulai tahun 2005 pihak sekolah telah melantik
En. Mohd Amirudin Bin Abdul Wahab untuk menerajui pengurusan Pusat Sumber. Pada
masa kini Pusat Sumber ini mempunyai dua komponen utama iaitu Perpustakaan Ibnu
Sina dan juga bilik tayang. Selain daripada dua komponen tersebut, terdapat
juga pelbagai sudut- sudut, lorong-lorong dan juga taman- taman yang dijadikan
sebagai sumber untuk pelajar- pelajar mendapatkan maklumat. Ini adalah sejajar
dengan konsep yang menyatakan bahawa pusat sumber merangkumi seluruh kawasan
sekolah. Komponen utama pusat sumber iaitu Perpustakaan Ibnu Sina kini
mempunyai hampir 9000 buah koleksi bahan bacaan.
LOKASI
- Pusat Sumber Ibnu Sina berada di aras 3
blok B.
LOKASI |
VISI
Menjadikan Pusat Sumber
SMK Chini Timur Sebagai Pusat Sumber Sekolah Cemerlang Negeri Pahang Menjelang
2015
MISI
Menyediakan Sistem
Pengurusan Dan Perkhidmatan Terbaik Menuju Ke Arah Pusat Sumber Sekolah
Cemerlang Negeri Pahang.
PIAGAM
·
Meningkatkan
mutu perkhidmatan dari semasa ke semasa dengan kerjasama panitia mata
pelajaran.
·
Berkhidmat
dengan penuh dedikasi supaya anak-anak didik, para guru, PIBG akan mendapat
perkhidmatan yang terbaik daripada kami.
·
Berusaha
memberi kecemerlangan kepada semua murid di bidang kurikulum, kokurikulum dan
sahsiah bersesuaian dengan MOTTO PSS.
MATLAMAT
1.
Mempertingkatkan mutu pendidikan di sekolah iaitu pencapaian yang cemerlang
dari
segi keilmuan, tingkah laku, sikap, peranan positif dalam masyarakat.
segi keilmuan, tingkah laku, sikap, peranan positif dalam masyarakat.
2. Membentuk profesion pergurusan yang berilmu, dinamik, kreatif, inovatif dan
berdisplin untuk membantu pembinaan sahsiah guru-guru n supaya mereka
memainkan peranan yang berkesan dalam pembangunan negara, bangsa dan
agama. Jadi amatlah penting jika semua sifat dan sikap ini diperkembangkan dalam
kalangan guru-guru dengan mendampingi dirinya dengan Pusat Sumber Sekolah,
barulah mereka boleh memimpin.
3. Membentuk golongan pelajar yang berilmu, dinamik dan berdisplin untuk membantu
pembinaan sahsiah pelajar sendiri supaya dapat memainkan peranan yang positif
apabila mereka menamatkan persekolahan dan balik ke pangkuan masyarakat.
Pelajar-pelajar sebagai pemimpin masa depan dan harapan negara seharusnya
melengkapkan diri mereka dengan ilmu pengetahuan.
4. Menawarkan segala kemudahan-kemudahan dan maklumat yang diperlukan oleh
guru-guru dan pelajar-pelajar
OBJEKTIF
1.
Mengumpul, menyimpan dan mengedar barbagai-bagai maklumat. Dunia sekarang
adalah dunia maklumat. Apabila guru hendak mengajar, ia mesti mempunyai
maklumat. Maklumat-maklumat yang dikumpul dan disimpan oleh Pusat Sumber
Sekolah adalah berbagai-bagai jenis dan bentuknya seperti bahan-bahan cetak dan
bahan-bahan bukan bercetak. Penyampaian maklumat pula dapat diperoleh dalam
berbagai-bagai bentuk seperti buku-buku, majalah, risalah, cd dan sebagainya.
2. Mempertingkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran. Koleksi Pusat Sumber
Sekolah lengkap dan kemas kini. Setelah menggunakan Pusat Sumber Sekolah guru
dan pelajar-pelajar mesti ada perubahan perlakuan. Maklumat-maklumat yang
disampaikan mestilah yang mencabar minda dan imaginasi yang merangkumi aspek
kognitif, afeletif dan psikomotor.
3. Menawarkan khidmat runding dan nasihat.
Khidmat runding dan nasihat ini hendak ditawarkan bila-bila masa yang diperlukan.
Perkhidmatan ini diberikan dalam bentuk tunjuk ajar, bengkel, kursus, pameran, temu
bual, dialog dan sebagainya. Tujuannya, mempertingkatkan produktiviti profesion
perguruan.
4. Membina program-program media untuk pengajaran dan pembelajaran.
Pusat Sumber Sekolah menghasilkan bahan-bahan pendidikan yang tidak dapat
dibeli di pasaran. Bengkel atau pertandingan boleh dianjurkan misalnya membuat
transperansi OHP, persembahan power point. Dengan cara ini Pusat Sumber
Sekolah dapat membantu guru mengurangkan kos pembelian alat-alat Bantu
mengajar dan melatih guru-guru lebih bersikap professional.
adalah dunia maklumat. Apabila guru hendak mengajar, ia mesti mempunyai
maklumat. Maklumat-maklumat yang dikumpul dan disimpan oleh Pusat Sumber
Sekolah adalah berbagai-bagai jenis dan bentuknya seperti bahan-bahan cetak dan
bahan-bahan bukan bercetak. Penyampaian maklumat pula dapat diperoleh dalam
berbagai-bagai bentuk seperti buku-buku, majalah, risalah, cd dan sebagainya.
2. Mempertingkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran. Koleksi Pusat Sumber
Sekolah lengkap dan kemas kini. Setelah menggunakan Pusat Sumber Sekolah guru
dan pelajar-pelajar mesti ada perubahan perlakuan. Maklumat-maklumat yang
disampaikan mestilah yang mencabar minda dan imaginasi yang merangkumi aspek
kognitif, afeletif dan psikomotor.
3. Menawarkan khidmat runding dan nasihat.
Khidmat runding dan nasihat ini hendak ditawarkan bila-bila masa yang diperlukan.
Perkhidmatan ini diberikan dalam bentuk tunjuk ajar, bengkel, kursus, pameran, temu
bual, dialog dan sebagainya. Tujuannya, mempertingkatkan produktiviti profesion
perguruan.
4. Membina program-program media untuk pengajaran dan pembelajaran.
Pusat Sumber Sekolah menghasilkan bahan-bahan pendidikan yang tidak dapat
dibeli di pasaran. Bengkel atau pertandingan boleh dianjurkan misalnya membuat
transperansi OHP, persembahan power point. Dengan cara ini Pusat Sumber
Sekolah dapat membantu guru mengurangkan kos pembelian alat-alat Bantu
mengajar dan melatih guru-guru lebih bersikap professional.
PERKHIDMATAN
PEPUSTAKAAN IBNU SINA
- Peminjaman dan pemulangan bahan bacaan dan bahan pengajaran.
- Bilik mesyuarat.
- Tempat perbincangan berkumpulan.
- Layari internet.
- Tayangan Astro
BILIK TAYANG
- LCD Projektor
- Internet
- OHP
- Tayangan VCD
- Tayangan ASTRO
- Tayangan Siaran Televisyen
PONDOK ILMU
- Tempat rehat.
- Tempat bacaan
- Tempat perbincangan.
HENTIAN ILMU
- Tempat hentian rehat.
- Tempat bacaan.
- Aktiviti bicara/ulasan buku.
- Syarahan
- Latihan pengucapan awam.
SUDUT INTERNET
- Kemudahan melayari internet
- Kemudahan penggunaan komputer oleh pelajar secara percuma.